Pagina wordt geladen...

 

BewegenVoedingSporten volhouden en goede eiwitshakes

6 mei 2019
https://www.staopcoaching.nl/wp-content/uploads/2019/05/Tirachard_Kumtanom_from_Pexels-601177-1280x640-1280x640.jpg

Sporten…. Dat is echt een dingetje bij mij. Ik start altijd vol goede moed. Ga vol overgave weer meerdere keren per week sporten met de gedachte ‘En nu houd ik het vol’. Tja en dan is het slecht weer. Nee, dit keer maar niet. Morgen maar. Of de wekker gaat vroeg omdat ik wil sporten voor ik aan het werk ga. Maar ja, dat bed ligt nog zo lekker. Of ik heb het gewoon te druk. Ook een goed excuus. Herkenbaar?

Iets te fanatiek

Ik heb het soms best lang volgehouden. Zo denk ik dat ik ongeveer een jaar lang 1 tot 2 keer per week voor mijn werk ging zwemmen. Of toen ik ineens meer tijd had om te sporten. Toen dacht ik ‘Ja, nu heb ik echt geen excuus meer. Ik ga iedere dag sporten’. En dat deed ik ook. Om precies te zijn twee weken. Hardlopen, zwemmen, skaten, touwtje springen. Maar bij dat laatste ging het mis. Na een kwartier vond mijn heup het niet zo fijn meer. Ik heb twee weken amper kunnen lopen. Iets te fanatiek…

Pilates

Sindsdien durfde ik niet meer hard te lopen. Terwijl juist dat zo gemakkelijk te doen is. Sportkleren aan, hardloopschoenen aan en gaan. Pilates (Pilatescenter Zaltbommel) deed ik nog wel wekelijks. Dat doe ik ondertussen al heel wat jaren. Een hele goede sport waarbij je lenig, los en soepel blijft en werkelijk al je spieren gebruikt. Vooral bij veel zittend werk achter de computer erg belangrijk.

Nu met opbouwschema

Maar sinds kort heb ik het helemaal gevonden. Ik sport nu drie tot vier keer per week. Ik vond dat ik wat aan mijn spierkracht moest doen en ging op zoek. Ik vond een leuke website: Optima Vita (www.optimavita.nl). Van Marloes, diëtiste en personal trainer. Zij heeft ontzettend veel filmpjes met work-outs voor beginners, gemiddelden en gevorderden. De meesten 20 tot 30 minuten lang. Precies goed te doen. Daarna zijn mijn spieren meer dan goed opgewarmd en ga ik een rondje hardlopen. Uiteraard met een opbouwschema.

Tip om sporten vol te houden

Echt, ik doe het met ontzettend veel plezier en houdt het al twee maanden vol. Met als resultaat: mijn spiermassa is met 1% toegenomen! En ik zie er zelfs naar uit om weer een work-out te doen. Ik voel me heel de dag zoveel fitter en energieker. Oké, oké, ik voel mijn spieren regelmatig. Maar dan weet ik ten minste dat ik echt wat gedaan heb.

Kortom, sporten volhouden is een kwestie van iets vinden dat je echt leuk vindt. En dat is een zoektocht. Gelukkig is het vaak mogelijk om proeflessen te volgen en ja, work-outs op internet. Dat is echt een kwestie van kijken en bij jezelf merken of het aanslaat of niet.

Ook het inplannen is een hele belangrijke. Beslis voor jezelf welke dagen, hoe laat en hoe lang jij gaat sporten. Wanneer past dit het beste bij jou in je weekschema? Voor mij is dit maandag (voor het ontbijt: spierkrachttraining en hardlopen), dinsdagavond (Pilates), donderdag (voor het ontbijt: spierkrachttraining en hardlopen) en zaterdag (voor het ontbijt: hardlopen).

Eiwitshake

Oh ja, nog een tip. Na mijn sportsessies drink ik altijd een eiwitshake voor het herstel van mijn spieren. Dat was ook even een zoektocht. Een gezonde shake zonder E-nummers en suiker vinden…. Maar Naturall Nutrition(www.naturall.eu) en Orangefit (www.orangefit.nl) zijn aan te bevelen. Ik ben zelf fan van de vanillesmaak van Naturall. De smaakjes van Orangefit ben ik nog aan het testen.

Fotografie: Steve Buissinne (Pixabay.com)